Καστρολογοσ

Κάστρα της Ελλάδας
 

Δάφνη, Δήμος Βισαλτίας, Νομός Σερρών,Κεντρική Μακεδονία

Πύργος της Μάρως

  
★ ★ ★ ★ ★
 <  526 / 1107  > 
  • Φωτογραφιες
  • Δορυφορικη
  •   Χαρτης  


Τοποθεσία:
Μέσα στο χωριό Δάφνη Σερρών
Περιφέρεια > Νομός: Greek Map
Κεντρική Μακεδονία
Ν.Σερρών
Δήμος > Πόλη ή Χωριό:
Δ.Βισαλτίας
• Δάφνη
Υψόμετρο:
Υψόμετρο ≈ 105 m 
(Σχετικό ϋψος ≈0 m)
Χρόνος Κατασκευής  Προέλευση
15ος αιών  
ΥΣΤΕΡΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟ
H 
Τύπος Κάστρου  Κατάσταση
Πύργος  
Μαλλον Κακη
 
 
 
 
 
 
 

Η Δάφνη είναι χωριό του Δήμου Βισαλτίας με 466 κατοίκους. Το παλιό της όνομα ήταν Έζοβα

Η παρουσία της Δάφνης μαρτυρείται από πολλά χειρόγραφα διαφόρων Μονών του Αγίου Όρους, στα οποία αναφέρεται ο επίσκοπος Εζεβών (έτσι λεγόταν το χωριό κατά τα Βυζαντινά χρόνια, καθώς και στην περίοδο της Τουρκοκρατίας και μάλιστα στον πληθυντικό γιατί υπήρχε άνω και κάτω Έζιοβα).

Στο χωριό υπάρχει το απομεινάρι ενός πύργου, γνωστού ως «Πύργος της Μάρως». Ο πύργος υπήρξε τον 15ο αιώνα η κατοικία της περιώνυμης κυρα-Μάρως.


Ιστορία

Η Μάρω ή Μάρα Μπράνκοβιτς, ή ή Βαλιντέ Χανούμ Σουλτάνα ήταν Ελληνοσερβίδα, κόρη του δεσπότη της Σερβίας Γεωργίου Μπράνκοβιτς και της Ειρήνης κόρης του Ματθαίου Καντακουζηνού από τον Πόντο. Γεννήθηκε στα 1418 που υπήρξε μια από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες του 15ου αιώνα. Δόθηκε ως γυναίκα στον Μουράτ Β’, το 1435, σε ηλικία 17 ετών.
Ενέπνεε μεγάλο σεβασμό στην αυλή του Σουλτάνου και έπαιξε σημαντικό ρόλο στα θρησκευτικά πράγματα της εποχής (μιας και διατήρησε τη χριστιανική της πίστη) αλλά και στα πολιτικά.

Για κάποιους λόγους που άλλοι ερευνητές αποδίδουν σε δυσμένεια λόγω της εμπλοκής της στην ενθρόνιση των πατριαρχών της εποχής και άλλοι σε επιθυμία της να αποσυρθεί από την ενεργό δράση της αυλής, αποχωρεί από την Κωνσταντινούπολη και αποσύρεται στην περιοχή της νότιας Βισαλτίας στα 1457, όπου και παραμένει ως το θάνατό της, το 1487. Εκεί ο σουλτάνος (ο Μωάμεθ Β’) της είχε παραχωρήσει μια μεγάλη έκταση με κτήματα και χωριά.

Ο οίκος των Μπράνκοβιτς συνδεόταν από παλιά με τις Μονές του Αγίου `Ορους και ειδικότερα με την Μονή Χελανδαρίου αλλά και με τη Μονή Αγίου Παύλου, μιας και οι δύο Μονές εκείνη την εποχή απαρτίζονταν από Σέρβους μοναχούς. Την παράδοση αυτή συνεχίζει και η Μάρω με την παραχώρηση στις δύο Μονές,το 1466, εκτάσεων και κινητής περιουσίας.

Η κυρά Μάρω ήταν αυτή που μετά την Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως, το 1453, μάζεψε τα δώρα του Ιησού (σμύρνα, λιβάνι, χρυσό), για να τα προστατέψει και τα μετέφερε στη Μονή Αγίου Παύλου, στο Άγιο Όρος, όπου φυλάσσονται μέχρι και σήμερα. Διέσωσε επίσης και άλλα θρησκευτικά κειμήλια, τα περισσότερα από τα οποία τα έστειλε στο Άγιο Όρος.


Δομικά, Αρχιτεκτονικά, Οχυρωματικά Στοιχεία

Ο Πύργος της Μάρως που ήταν τριώροφος φαίνεται από τα ανασκαφικά δεδομένα ότι χρησιμοποιούνταν ως κατοικία. Μάλιστα κάποια εποχή κατά τον 16 ή 17ο αιώνα, ήταν σε χρήση ενώ ο τελευταίος όροφος είχε ήδη καταρρεύσει.

Ο πύργος είναι χτισμένος με ισχυρή, προσεγμένη αργολιθοδομή μέσα στην οποία παρεμβάλλονται κομμάτια πλίνθων σε άτακτη, ιάταξη. Χρησιμοποιήθηκαν πέτρες από τον παρακείμενο ποταμό Εζιοβίτη και γωνιαίοι, κατεργασμένοι, πωρόλιθοι που πάρθηκαν από λατομεία στους πρόποδες του όρους Κερδύλια. Το «δέσιμο» του πύργου γινόταν με ξυλοδεσιές, των οποίων υπολείμματα διατηρήθηκαν μέχρι σήμερα.

Ο πύργος είναι αυτόνομη αρχιτεκτονική μονάδα, με κάτοψη τετράγωνη, εξωτερικών διαστάσεων 12,41✖12,41 και εσωτερικών 7,65✖,41 μ. Σήμερα το ύψος του ανέρχεται στη δυτική γωνία σε 14,30μ. περίπου. Η ύπαρξη σφαιρικών τριγώνων στις εσωτερικές δίεδρες γωνίες οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο πρώτος όροφος στεγαζόταν με χτιστό θόλο, ενώ ο δεύτερος με στέγη από κεραμίδια.

Στο εσωτερικό οδηγούσε τοξωτή είσοδος (το άνοιγμα δεν σώζεται) στο μέσο της βορειοανατολικής πλευράς, της οποίας το κατώφλι βρισκόταν σε ύψος 1,90 μ. περίπου από την επιφάνεια του εδάφους. Έτσι κάποια ξύλινη σκάλα ήταν απαραίτητη για την πρόσβαση. Παρόμοια σκάλα φαίνεται ότι υπήρχε και στο εσωτερικό, που διευκόλυνε την κάθοδο στο δάπεδο του πρώτου ορόφου. Το άνοιγμα της εισόδου οριζόταν από δυο μαρμάρινους στη βάση τους λαμπάδες (ο νότιος διατηρείται στη θέση του), που σχημάτιζαν δυο προεξοχές σε σχήμα προβόλων.
Πάνω από την είσοδο, όπως συμπεραίνεται από τη γένεση τόξου που σώζεται, υπήρχε τοξωτό παράθυρο. Όμοια παράθυρα φαίνεται ότι υπήρχαν και στις άλλες πλευρές του πύργου, ανοιγμένα στο πάχος των τοίχων του επάνω ορόφου.

Λέγεται ότι ο πύργος επικοινωνούσε μέσω υπόγειου μυστικού περάσματος με τον πύργο της Αγίας Μαρίνας που βρίσκεται έξω από το χωριό, μερικές εκαντοντάδες μέτρα προς τα δυτικά. Η ύπαρξη πάντως αυτού του περάσματος δεν έχει εξακριβωθεί.

Ο πύργος ακολουθεί την τυπολογία των Πύργων των αγιορείτικων μετοχίων. Δίπλα στον σημερινό Πύργο της Μάρως, η Μονή Σταυρονικήτα διατηρούσε οικόπεδα ως τα μέσα της δεκαετίας του 1930, μια απόδειξη της σύνδεσης της περιοχής με το `Αγιον Όρος.

Ο πύργος που καταστράφηκε πριν το 1753 πέρασε και από νεότερες περιπέτειες. Κάτοικοι του χωριού προσπάθησαν να αποσπάσουν πέτρες του για οικοδομικές του ανάγκες κατά την δεκαετία του 1940. Ο πύργος νοικιάστηκε σε ιδιώτες από το Κράτος ως δημόσιο κτήμα! Για να προστατευθεί τελικά με ΦΕΚ από το Υπουργείο Πολιτισμού το 1957 ως διατηρητέο μνημείο.

Ο πύργος υπέστη σημαντικές ζημιές στους σεισμούς του 1978. Οι ζημιές αυτές αποκαταστάθηκαν σε έναν βαθμό.


Πρώτη δημοσίευση στον Καστρολόγο:    Οκτώβριος 2012

Πηγές

  • Αρχαιολογικόν Δελτίον, τεύχος 33-Β2’, 1978, σελ. 318



Τα δικά σας σχόλια:

●  Emmanuel Georgoudakis
26/03/2018
Ο Πύργος και το μετόχι του ίδιου του Πύργου (υπήρχαν μετόχια και άλλων μονών του Αγίου Όρους εκεί) ανήκε στην Μονή του Αγίου Παύλου που τον μεσαίωνα ήταν Σερβική και δωρήθηκε από την Μάρω στην Μονή μαζί με τα Τίμια Δώρα των 3 Μάγων και άλλα κειμήλια. Η Μονή είχε και άλλα κτίρια, σταύλους αχυρώνες κλπ μεταξύ άλλων και σχολείο, το οποίο από την απελευθέρωση και μετά μετατράπηκε σε παντοπωλείο (αρχές 20ού αι.) το οποίο ενοικίαζε η Μονή. Ο ναός του μετοχίου και ο Πύργος (άγνωστο όμως σε τί κατάσταση ήταν τότε) καθώς και τα περισσότερα κτίρια καταστράφηκαν από τις δυνάμεις των Άγγλων που στάθμευαν εκεί κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και συλήθηκαν όλα τα άξια λόγου αντικείμενα του ναού (καμπάνες, πολυέλαιοι κλπ). Από την Αγγλία δόθηκαν πολεμικές αποζημιώσεις με το τέλος του πολέμου. Λίγο πριν τους Βαλκανικούς, καταπατήθηκε από Οθωμανούς μπέηδες και μετά από μακροχρόνιο δικαστικό αγώνα της Μονής εναντίον τους, καθώς και άλλων τοπικών συμφερόντων που συμμάχησαν με τους Οθωμανούς ενάντια στην Μονή και στους καλλιεργητές, προκειμένου να αποσπάσουν αγρούς του μετοχίου, απαλλοτριώθηκε εν τέλει από το Ελληνικό Δημόσιο. Η υπόθεση έληξε οριστικά και στις τελευταίες της πτυχές περίπου το 1950 (!). Οι καλλιεργητές του μετοχίου από τα τέλη του 19ου αιώνα ήταν τσιγγάνοι και αργότερα εγκαταστάθηκαν πρόσφυγες από την Ανατολική Ρωμυλία και Θράκη και τις γύρω περιοχές της Ανατολικής Μακεδονίας ήδη από τους Βαλκανικούς αλλά ιδίως με τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Εννοείται ότι ακολούθησαν και Μικρασιάτες ενώ η περιοχή είχε και αρκετούς σλαβόφωνους. Το μετόχι ήταν από τα πρώτα ίσως στην Ελλάδα όπου χρησιμοποιήθηκαν (αμερικανικά) βενζινάροτρα, τα οποία όμως αμέσως εγκαταλείφθηκαν λόγω κόστους σε καύσιμα και ανταλλακτικά. Είχαν αγοραστεί μεταχειρισμένα από τον αποχωρούντα συμμαχικό στρατό της Αντάντ.
●  Νταρνάκας
19/05/2019
Eμμανουήλ Γεωργουδάκης, γράφεις ότι "η περιοχή είχε και αρκετούς σλαβόφωνους". Μάλλον δεν έχεις ιδέα για την εθνογραφία της συγκεκριμένης περιοχής επί τουρκοκρατίας, γιατί εκεί δεν υπήρχε σλαβόφωνος ούτε για δείγμα. Η σλαβόφωνη ζώνη του νομού Σερρών ξεκινούσε από αρκετά βορειότερα.
●  Emmanuel Georgoudakis
25/03/2021
Οι πληροφορίες μου για τον πύργο και την περιοχή του προέρχονται από το αρχειακό υλικό της Μονής Αγίου Παύλου, εξ ου και οι λεπτομέρειες αυτές, λυπάμαι αν αναπαράγω το περιεχόμενο των εγγράφων και λυπάμαι πολύ περισσότερο που δεν έχω την δυνατότητα να παρουσιάσω τα έγγραφα. Έχω ωστόσο την βεβαιότητα ότι οι πόρτες της Μονής είναι ανοιχτές για τους φιλέρευνους. Ας μη προτρέχουμε με κρίσεις προσωπικές.
Εν πάση περιπτώσει η περιοχή δεν είχε μόνο ελληνοφώνους και σλαβοφώνους, αλλά κατοικήθηκε και από Έλληνες πρόσφυγες που είχαν καταφύγει εκεί από τις σφαγές των Βουλγάρων (Βαλκανικοί και Α΄ Π.Π. όχι Μακεδονικού Αγώνα). Επί πλέον όπως προανέφερα, οι καλλιεργητές του τεράστιου μοναστηριακού κτήματος που είχαν υφαρπάσει Οθωμανοί αγάδες, αρχικά ήταν τσιγγάνοι (ή απλά μελαμψοί αποκαλούμενοι «τσιγγάνοι») ενώ υπήρχε και ένα χωριό με Κιρκάσιους (Τσερκέζους). Τα έγγραφα δεν δίνουν δημογραφικά στοιχεία, αλλά συνάγεται ότι η μεγαλύτερη πληθυσμιακή ομάδα ήταν ελληνόφωνοι (πριν την έλευση των όποιων προσφύγων) ενώ δεν φαίνεται παρουσία Τούρκων ή άλλων μουσουλμάνων πλην των Τσερκέζων.
●  Κετάνης Κώστας
27/03/2014
Πληροφορίες για τον πύργο της Μάρως στο χωριό Δάφνη Σερρών, βρίσκει κανείς στο άρθρο του Νικολάου Ζήκου, Εζεβαί: ένας βυζαντιντός οικισμός στο κάτω τμήμα του Στρυμόνα, στον τόμο "Μνήμη Μανώλη Ανδρόνικου" (παράρτημα των "Μακεδονικών" αρ. 6), έκδοση: Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 1997, σελ. 77-104.

Στείλτε σχόλιο, παρατήρηση, πληροφορία:

Η απευθείας υποβολή σχολίων μέσα από την ιστοσελίδα έχει απενεργοποιηθεί. Αν θέλετε να στείλετε κάποιο σχόλιο, χρησιμοποιήστε τη φόρμα επικοινωνίας.

Αν το επιθυμείτε, το μήνυμα που θα στείλετε με αυτόν τον τρόπο θα δημοσιευθεί στα σχόλια αυτής της σελίδας.